• فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
  • info@4safir.com
  • 02632710780
  • آیا یهودی‌ها اقتصاد جهان را کنترل می‌کنند؟ نگاهی به تئوری‌های توطئه درباره بیت کوین

    آیا یهودی‌ها اقتصاد جهان را کنترل می‌کنند؟ نگاهی به تئوری‌های توطئه درباره بیت کوین

    آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ثروتمندان جهان با پول خود چه می‌کنند؟ مقاله‌ای از دیکریپت ۹ میلیاردری را نام می‌برد که تصمیم گرفتند پول خود را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. البته، چند تن از آنها کاملاً اتفاقی وارد این حوزه شده‌اند.

    ایلان ماسک (Elon Musk)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: آشنایی با ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند
    • ثروت خالص برآوردشده: ۴۰ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: ۰.۲۵ بیت کوین (حدود ۲,۳۰۰ دلار در زمان نگارش این مقاله)

    ایلان ماسک، میلیاردر سرشناس حوزه فناوری که خود را به‌شوخی مدیرعامل سابق دوج‌ کوین نامیده بود، در حوزه‌های بسیاری سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، دارایی بیت کوین او چندان زیاد نیست.

    ماسک در سال ۲۰۱۹، پس از این‌که بیت کوین را «فوق‌العاده» خواند و آن را واسطه مبادله‌ای بهتر از پول کاغذی دانست، میزان دارایی بیت کوین خود را اعلام کرد. طبق گفته این کارآفرین افسانه‌ای، یکی از دوستانش، که نامی از او فاش نکرد، این بیت کوین‌ها را به او هدیه داده است.

    با این حال، با وجود خوش‌بینی ماسک نسبت به بیت کوین و همچنین تعریف و تمجید از آن، او بیت کوین بیشتری جمع نکرده است. ماسک به‌تازگی نیز به نویسنده کتاب‌های هری پاتر، جی‌ کی رولینگ، طی توییتی میزان دارایی بیت کوین خود را اعلام کرد و اشاره کرد که بیت کوین بیشتری ذخیره نکرده است.

    مارک کوبان (Mark Cuban)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: آشنایی با ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند
    • ثروت خالص برآوردشده: ۴.۳ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: معادل با ۱۳۰ دلار

    عجیب است که مارک کوبان، سرمایه‌گذار بزرگ، تحلیل‌گر مالی، مالک تیم بسکتبال دالاس ماوریکس (Dallas Mavericks) و بدبین به ارزهای دیجیتال نیز به جمع میلیاردرهایی که بیت کوین دارند پیوسته است. کوبان، فردی که می‌گفت ترجیح می‌دهد «به جای بیت کوین موز داشته باشد» به‌تازگی اعلام کرده است حدود ۱۳۰ دلار بیت کوین دارد.

    این کارآفرین به‌علت همکاری دالاس ماوریکس و پردازنده بیت‌کوین، بیت‌پی (Bitpay)، به جمع سرمایه‌گذاران بیت کوین پیوسته است.

    کوبان در مصاحبه‌ای با پادکست پامپ (Pomp) گفت:

    حالا داریم بیت کوین می‌پذیریم. لطفاً بروید و همه چیز را با بیت کوین بخرید. من با این مشکلی ندارم. فکر می‌کنم ۱۳۰ دلار بیت کوین به‌دست آورده‌ام. این تمام بیت کوینی است که در حال حاضر دارم.

    پل تودور جونز (Paul Tudor Jones)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: آشنایی با ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند
    • ثروت خالص برآوردشده: ۵.۱ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: حدود ۱ تا ۲ درصد از سبد سرمایه‌گذاری (تقریباً ۲ بیت کوین، با ارزشی کمتر از ۱۸,۵۰۰ دلار)

    یکی از شخصیت‌های برجسته وال‌استریت که اکنون تبدیل به حامی بیت کوین شده است، پل تودور جونز، یکی دیگر از تازه‌واردین به دنیای بیت کوین در این فهرست است. جونز در ماه مه (اردیبهشت) طی مصاحبه‌ای که CNBC، به این نکته اشاره کرد که «یک درصد» از تمام سبد سرمایه‌گذاری‌اش را بیت کوین تشکیل می‌دهد.

    علاوه بر این، جونز در تمجید از دارایی‌ جدیدش فراتر رفت و طی یادداشتی که به سهام‌داران ارائه داد، استدلال کرد که بیت کوین پوششی در برابر تورم ناشی از ویروس کرونا است. او در این خصوص توضیح داد:

    من طرفدار دوآتشه ارزهای دیجیتال نیستم. در نهایت، بهترین راهبرد برای به حداکثر رساندن سود، داشتن سریع‌ترین اسب است [اشاره به شرط‌بندی در مسابقات اسب دوانی که در بین ثروتمندان رایج است] اگر مجبور باشم پیش‌بینی کنم، روی بیت کوین شرط می‌بندم.

    برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: آشنایی با ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند
    • ثروت خالص برآوردشده: ۱.۳ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: نامعلوم

    شاید قرارگرفتن آرمسترانگ در این فهرست چندان عجیب نباشد. برخلاف افراد قبلی این فهرست، آرمسترانگ به‌عنوان بنیان‌گذار کوین‌بیس، زودتر از سایرین با بیت کوین آشنا شد. او در سال ۲۰۱۲ کوین‌بیس را بنیان گذاشت که در آن زمان، بیت کوین تنها ۱۰ دلار ارزش داشت.

    طبق گزارش وب‌سایت فورچن (Fortune)، با این‌که مدیر این صرافی در مورد دارایی خود زیاد اظهارنظر نمی‌کند، اما ظاهراً بیشتر از اینکه بیت کوین داشته باشد، مالک اتریوم است. درواقع، آرمسترانگ بیشتر از اینکه روی بیت کوین تعصب داشته باشد، به آلت کوین‌ها باور دارد.

    جک دورسی (Jack Dorsey)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند (From Elon Musk to Mark Cuban: 9 billionaires who own Bitcoin - Decrypt)
    • ثروت خالص برآوردشده: ۴.۷ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: «به اندازه کافی»

    مدیرعامل توییتر و حامی سرسخت بیت کوین، جک دورسی، سال‌ها شیفته بیت کوین بوده است. او حتی در سال ۲۰۱۸، گزینه خرید بیت کوین را از طریق شرکت پرداختی خود، اسکوئر (Square)، برای مشتریان‌اش فراهم کرد. از آن زمان، دورسی عقیده خود را مبنی بر اینکه بیت کوین می‌تواند ارز اینترنت باشد ابراز کرده و حتی وایت پیپر آن را نوعی «شعر ادبی» خوانده است.

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند (From Elon Musk to Mark Cuban: 9 billionaires who own Bitcoin - Decrypt)

    با این حال، مانند آرمسترانگ، دورسی نیز در مورد دارایی بیت کوین‌اش سخن چندانی به‌ میان نمی‌آورد. او در پاسخ به این‌که چه مقدار بیت کوین دارد فقط در توییتی نوشت: «به اندازه کافی». با این حال، به‌گفته خودش، او بازهم بیت کوین بیشتری خریداری کرده است و میزان بیت کوین خود را روی اپلیکیشن کَش (Cash App) به حداکثر رسانده است. اپلیکیشن کَش مربوط به خدمات پرداخت شرکت اسکوئر است.

    چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ملقب به CZ

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: آشنایی با ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند
    • ثروت خالص برآوردشده: ۲.۶ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: حداقل ۱,۶۶۷ بیت کوین (بیش از ۱۵ میلیون دلار)

    چانگ‌پنگ ژائو اولین فرد در این فهرست است که ۱۰۰ درصد دارایی‌اش را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده است. اغلب دارایی او شامل بیت کوین و بایننس کوین، دارایی بومی صرافی بایننس، می‌شود.

    در سال ۲۰۱۳، ژائو مشغول بازی پوکر با بنیان‌گذار صرافی بیت کوین BTCC، بابی لی (Bobby Lee)، در شانگهای چین بود. لی به او گفت ۱۰ درصد از موجودی خود را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کند. اندکی بعد ژائو خانه خود را به قیمت یک میلیون دلار فروخت و آن را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. در آن زمان، بیت کوین ۶۰۰ دلار ارزش داشت که با سرمایه ژائو تقریباً برابر با ۱,۶۶۷ بیت کوین می‌شد. این تعداد بیت کوین در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون دلار ارزش دارد. ژائو تأیید کرده که هنوز به این کوین‌ها دست نزده است.

    علاوه بر این، ژائو دارایی خود را از آن به بعد نیز افزایش داده است. در فوریه ۲۰۱۸، فوربز ثروت خالص ژائو را ۱.۱ میلیارد دلار تخمین زده بود. با این‌که قیمت بیت کوین بعد از آن کاهش یافته است، سود بایننس به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای رشد داشته است. افزایش سود این صرافی تا حد زیادی به ویژگی‌های جدید آن، از جمله امکان معاملات مشتقه، مربوط می‌شود.

    دوقلوهای وینکلواس (Winklevoss)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند (From Elon Musk to Mark Cuban: 9 billionaires who own Bitcoin - Decrypt)
    • ثروت خالص برآوردشده: جمعاً ۱.۸ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: تا آوریل ۲۰۱۳ (اردیبهشت ۹۲) یک درصد از تمام بیت کوین‌های موجود

    دوقلوهای وینکلواس، که پیش از این از جمله دشمنان سرسخت مالک فیس‌بوک بودند و خود را بنیان‌گذاران اصلی این شبکه اجتماعی می‌دانستند، اکنون با جمع‌آوری سرمایه‌ای قابل‌توجه از بیت کوین به افرادی سرشناس در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. در حال حاضر، گفته می‌شود این افراد مالک یک درصد از تمام بیت کوین‌های موجود هستند که با قیمت فعلی بیت کوین (۹,۳۰۰ دلار)، معادل حدود ۱.۷ میلیارد دلار می‌شود.

    دوقلوهای وینکلواس، پس از این‌که در پرونده قضایی علیه مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، برنده شدند، ۱۱ میلیون دلار از غرامتی که دریافت کرده بودند را مستقیماً روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کردند و سپس صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini) را بنیان گذاشتند.

    براساس کتاب «میلیاردرهای بیت کوین» (Bitcoin Billionaires)، دوقلوهای وینکلواس با امنیت کامل از بیت کوین‌های خود محافظت می‌کنند. آنها چندین رایانه جدید خریداری کردند، کیف پول‌های بیت کوین ایجاد کردند و از کدهای پیچیده برای تقسیم کلیدهای خصوصی یا رمزهای عبور خود برای کیف پول‌ها استفاده کردند و آنها را روی چندین قطعه کاغذ چاپ کردند. سپس این قطعات کاغذ را در صندوق‌های امانات مختلف در سرتاسر ایالات متحده قرار دادند. در حال حاضر، برای حفاظت از بیت کوین‌ها در صرافی جمینی نیز از همین راهکار استفاده می‌شود.

    تیم دریپر (Tim Draper)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند (From Elon Musk to Mark Cuban: 9 billionaires who own Bitcoin - Decrypt)
    • ثروت خالص برآوردشده: ۱ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: بیش از ۳۰,۰۰۰ بیت کوین (بیش از ۲۷۰ میلیون دلار)

    تیم دریپر که یک سرمایه‌گذار مهم در استارتاپ‌های اینترنتی محسوب می‌شود، سابقه‌ای طولانی در سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های پربازده دارد. در حراج سال ۲۰۱۴ پلیس ایالات متحده، دریپر برنده ۳۰,۰۰۰ بیت کوینی شد که از فروشندگان مواد مخدر ضبط شده بود. از آن زمان تاکنون، او تبدیل به یکی از شیفتگان این دارایی دیجیتال شده است، تا جایی که سهام خود را فروخت و با آن بیت کوین خرید.

    دریپر در پاسخ به اینکه چه میزان سهام خود را تبدیل به بیت کوین کرده است به CNBC گفت:

    خیلی زیاد، خیلی زیاد، خیلی زیاد!

    دریپر نزدیک به هاوینگ اخیر بیت کوین، پیش‌بینی خود را درباره آینده قیمت بیت کوین دوبرابر کرد. او در این خصوص توضیح داد:

    من کاملاً مطمئن بودم قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۰، یا اوایل ۲۰۲۳ به ۲۵۰,۰۰۰ دلار می‌رسد، اما نمی‌دانستم که دلار قرار است سقوط کند. نمی‌دانستم که قرار است ۹ تریلیون دلار چاپ شود تا بهای آن را کاهش دهد و جریان را برای خریداران بیت کوین جذاب کند.

    او همچنین افزود:

    اکنون من پیش‌بینی می‌کنم که قیمت طی ۶ ماه آینده افزایش پیدا کند و تا ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳، روند کاربردی شدن بیت کوین به همان اندازه که از دلار استفاده می‌کنیم، آغاز خواهد شد و استفاده از آن گسترش خواهد یافت.

    چاما پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya)

    از ایلان ماسک تا مارک کوبان: ۹ میلیاردر که مالک بیت کوین هستند (From Elon Musk to Mark Cuban: 9 billionaires who own Bitcoin - Decrypt)
    • ثروت خالص برآوردشده: ۱ میلیارد دلار
    • سرمایه بیت کوین: حدود ۵ درصد از بیت کوین‌های در گردش (تا سال ۲۰۱۳)

    چامات پالیهاپیتیا، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری سوشال کپیتال (Social Capital) و مدیر ارشد اجرایی سابق در فیس‌بوک، در سال ۲۰۱۳ روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. پالیهاپیتیا در آن زمان ۸۰ دلار برای هر کوین هزینه کرد و ادعا کرد که مالک حدود ۵ درصد از تمام سرمایه در گردش بیت کوین است.

    در ۳ آوریل (۱۵ فروردین)، او توضیح داد که چه شرایطی برای واردشدن بیت کوین به جریان اصلی و پذیرش گسترده این ارز دیجیتال لازم است. پالیهاپیتیا در این خصوص گفت:

    بیت کوین می‌تواند جایگزین روش انتقال ارزشی باشد که باعث ارزشمند شدن پول فیات می‌شود، اما این مسئله تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که دلار ایالات متحده به‌شدت سقوط کند.

    اما هنگامی که صحبت از مفهوم بیت کوین به‌عنوان جایگزین بالقوه ارزهای فیات به میان آمد، پالیهاپیتیا گفت:

    چیزی که باید در نظر داشته باشید نوسانات دلار ایالات متحده است. شما نمی‌توانید آن را با چیزی عوض کنید که ۹ سیگما بیشتر از دلار نوسان دارد.