• اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
  • info@4safir.com
  • 02632710780
  • چگونه بر شکست‌های متوالی خود در ترید غلبه کنیم؟

    چگونه بر شکست‌های متوالی خود در ترید غلبه کنیم؟

    روز دوشنبه ۱۹ اکتبر سال ۱۹۸۷ (۲۷ مهر ۱۳۶۶) میانگین صنعتی داو جونز بیش از ۵۰۰ واحد کاهش یافت. با آغاز سقوط بازارهای اروپا، آسیا و ایالات ‌متحده، برخی تریدرها نظیر پاول تودر جونز (Paul Tudor Jones) توانستند از این سقوط سود ببرند و برخی دیگر نظیر ریچارد دنیس (Richard Dennis) همه‌چیزشان را از دست دادند.

    دنیس که در طول دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی یک تریدر مشهور جهانی بود، در کمتر از ۲۴ ساعت ۱۰ میلیون دلار و تا پایان سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در مجموع ۵۰ میلیون دلار را در بازار سهام از دست داد. وی که مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده داشت و پول بسیار اندکی برای گذران زندگی برایش باقی مانده بود، ممکن بود به ‌راحتی از حرفه خود به‌عنوان یک معامله‌گر کالا دست بکشد.

    اما مغز متفکر استراتژی معاملات لاک‌پشتی (Turtle Trading) آماده بود تا ضررهایش را جبران کند. دنیس در کتاب جادوگران بازار: مصاحبه با برترین تریدرها (Market Wizards: Interviews with Top Traders)، رویکردش را در خصوص نحوه برخورد با مجموعه‌ای از تریدهای غلط به اشتراک گذاشته است. او در این مورد می‌گوید:

    نکته دیگری وجود دارد که فکر می‌کنم مهم باشد؛ شما در این حرفه باید انتظار غیرمنتظره‌ها را داشته باشید. مرزی برای بازار وجود ندارد که آن را محدود کند. اگر در نزدیک به ۲۰ سال حضورم در این حرفه تنها یک‌چیز را یاد گرفته باشم، این است که اتفاقات غیرمنتظره و غیرممکن گاه‌وبیگاه اتفاق می‌افتد.

    شما نیز ممکن است در جستجوی راه‌هایی برای فرار از این اتفاقات غیرمنتظره باشید. رویه‌هایی که به تریدرهایی نظیر ری دالیو (Ray Dalio)، جسی لیورمور (Jesse Livermore) و ریچارد دنیس کمک کرده تا از شکست‌ها سربلند بیرون بیایند، می‌تواند شما را برای موفقیت در قرن ۲۱ آماده کند.

    در این مقاله که به‌کمک مطلبی از وب‌سایت تریدسایتی، بر اساس مباحث مربوط به روانشناسی معاملات، تحقیقات علمی و تجربیات بزرگترین تریدرهای جهان سه نکته برای غلبه بر شکست‌های متوالی ارائه‌شده است.

    ۱. به یک تریدر سرسخت تبدیل شوید

    وقتی تصمیماتتان به شکست‌های متوالی منجر می‌شود، ممکن است به مهارت‌ها، دانش و توانایی‌های خود به‌عنوان یک تریدر شک کنید. اما راز غلبه بر یک شکست مالی، استقامت ذهنی شماست و نه پایه و اساس دانشتان.بر اساس نظرات دکتر کارل دوک (Carol Dweck) استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، مقاوم‌ترین دانشجویان، ورزشکاران و کارآفرینان، ذهنیتی مبتنی بر رشد و پیشرفت دارند. آنها وقتی با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند، تصمیم می‌گیرند سخت‌تر کار کنند، مهارت‌های جدیدی فرا گیرند و توانایی‌های فعلی‌شان را تقویت کنند. همچنین این افراد از شکست به‌‌عنوان فرصتی برای رشد بیشتر استفاده می کنند.

    چگونه بر شکست‌های متوالی خود در ترید غلبه کنیم؟

    ۲. رویکردتان را در ترید تغییر دهید

    بدیهی است که صرف داشتن یک ذهنیت برنده کافی نیست. وقتی شما از یک سری شکست‌های مالی رنجیده‌خاطر هستید، ممکن است ملزم به تغییر استراتژی معاملاتی خود شوید.

    بر اساس تعریفی که وب‌سایت اینوستوپدیا ارائه داده است، یک استراتژی معاملاتی نوعی شیوه خریدوفروش در بازار است که بر قواعدی از پیش تعریف‌شده برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی استوار است. به‌عبارت‌ دیگر، استراتژی معاملاتی فرایندی است که با تلاش برای رسیدن به انتظارات مثبت، شما را برای دستیابی به موفقیت‌های بالقوه مالی آماده می‌کند. بنابراین گام بعدی این است که استراتژی معاملاتی‌تان را به‌صورت شفاف بررسی کنید. چهار گامی که به شما در این کار کمک می‌کند، در ادامه آمده است:

    • از ۱۰ ترید موفق و ۱۰ ترید ناموفق خود اسکرین‌شات تهیه کرده و آن را پرینت کنید
    • مواردی را که در بهترین و بدترین تریدهایتان مشترک بوده، شناسایی کنید
    • چک‌لیستی مبتنی بر یافته‌هایتان از ۱۰ ترید برترتان تهیه کنید
    • وقتی ‌ترید جدیدی را آغاز کردید، مطمئن شوید که با معیارهای چک‌لیست مطابقت داشته باشد.
    چگونه بر شکست‌های متوالی خود در ترید غلبه کنیم؟

    ۳. خود را کنار بکشید

    وقتی‌ که احساسات بر شما غالب شود، ممکن است توانایی واکنش نشان‌دادن به ضررها را با همان قدرت و تاب‌آوری که پیش از این داشتید، از دست بدهید. برخی مواقع بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از دل‌بستگی عاطفی‌تان به معامله دست بکشید.

    هیچ‌کسی بهتر از ویکتور اسپراندئو (Victor Sperandeo)، مدیرعامل شرکت آلفا فایننشیال تکنالژیز (Alpha Financial Technologies)، این موضوع را نمی‌داند. اسپرادئو هم مانند پاول تودر جونز میلیون‌ها دلار در جریان سقوط بازارهای سهام در سال ۱۹۸۷ به دست آورد. او بعدها گفت:

    کلید موفقیت در تجارت، داشتن انضباط احساسی است. اگر هوش مهم‌تر بود، افراد بسیاری می‌توانستند در بازار به موفقیت مالی برسند.

    اگر فکر می‌کنید احساساتتان در مسیر موفقیت‌های آتی اختلال ایجاد می‌کند، باید راهی پیدا کنید تا انرژی آن را به سمت مثبتی هدایت کنید. فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، دویدن و یوگا در کوتاه‌مدت می‌تواند به شما کمک کند تا فضای ذهنی‌تان را از عملکرد گذشته‌تان دور کنید، روی کارهای بعدی‌تان متمرکز شوید و تمرکز خود را بیشتر کنید. پس از انجام این کارها، وقتی به میز کار خود برگشتید می‌توانید به معاملات بعدی خود فکر کنید، بدون آنکه احساساتتان بتواند اثری منفی بر روی شما بگذارد.