• اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
  • info@4safir.com
  • 02632710780
  • نامه‌ای به افرادی که هنوز بیت کوین ندارند

    نامه‌ای به افرادی که هنوز بیت کوین ندارند

    جی‌جی (Gigi)، نویسنده مطرح حوزه ارزهای دیجیتال در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر کرده، افرادی را خطاب قرار داده است که هنوز بیت کوین ندارند. جی‌جی در این نامه به‌طور مفصل توضیح داده است که چرا فارغ از فرازونشیب‌های قیمت بیت کوین، تمام افراد جامعه باید اندک‌اندک بیت کوین بخرند تا از این «انقلاب» جا نمانند. در ادامه این یادداشت را می‌خوانید.

    تمام مطالب زیر، نظرات شخصی نویسنده (Gigi) است.


    این نامه را به این دلیل برای شما می‌نویسم که از دو واقعیت کاملاً اطمینان دارم. اول اینکه سیستم پولی فعلی کاملاً از کار افتاده است و دوم اینکه استفاده از پول برتر در طولانی‌مدت، به‌طور خاص برای شما و به‌طور کلی برای جامعه مفید خواهد بود.

    پول موضوع حساسی است و اکثر مردم یا به‌دلیل اینکه پول کافی ندارند و از این بابت شرمسار هستند یا به‌دلیل اینکه پول زیادی دارند و می‌ترسند، دوست ندارند راجع‌به آن صحبت کنند. تعداد افرادی که درباره ماهیت پول اطلاعاتی دارند بسیار اندک است و با توجه به اینکه پول یکی از ابزارهای بنیادین تمدن ما است، این موضوع بسیار تعجب‌برانگیز است.

    دنیای ما و به‌موازات آن دنیای پول، طی چند دهه گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است، اما چیزی که مرا نگران می‌کند این است که ماهیت زیرساخت‌های نظام پولی ما تغییر مثبتی نداشته است. دانستن این واقعیت ساده که دولت‌های سراسر دنیا در حال خلق هزاران میلیارد دلار از هیچ هستند، شاهدی بر این است که نظام پولی ما تا چه اندازه از واقعیت به دور افتاده است.

    امید من این است که این نامه بذر یک آینده بهتر را در ذهن شما بکارد. یکی از دلایل نوشتن این نامه، نگرانی من در مورد وقایعی است که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. البته این بار من از سر ناامیدی این نامه را نمی‌نویسم، زیرا این دفعه راهی برای خروج از این وضعیت داریم؛ یک راه‌حل جایگزین.

    راه‌حل جایگزین

    همه شما تاکنون نام بیت کوین را شنیده‌اید. این روزها نام بیت کوین و ارجاعات به آن را می‌توان در بسیاری از خبرگزاری‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و مظاهر فرهنگ‌عامه مثل سریال سیمپسون‌ها، مستر ربات (Mr. Robot)، تئوری بیگ بنگ، آناتومی گری، سیلیکون ولی، فمیلی گای (Family Guy) و مانند آنها، به دفعات شنید. اما مفهوم بیت کوین از هر چیزی که شما در مورد بیت کوین می‌دانید یا فکر می‌کنید که می‌دانید، عمیق‌تر است.

    نامه به افرادی که هنوز بیت کوین ندارند
    تیتر خبری CNN: بیت کوین آینده پول است.

    با وجود پوشش گسترده بیت کوین در رسانه‌های عمومی، باید اذعان کرد که ماهیت و نقش آن در دنیا هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته باقی مانده است. اما این روزها به‌لطف مداخلات روبه‌رشد صورت‌گرفته در سیستم پولی از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) و سایر نهادهای مشابه، حتی دیدگاه رسانه‌های عمومی هم نسبت به این پدیده در حال تغییر است. بیت کوین دیگر معادل فعالیت‌های مجرمانه و پول وب تاریک (DarkWeb) تلقی نمی‌شود. این روزها بیت کوین در حال تبدیل شدن به معادلی برای پول واقعی، سنگری در برابر سیستم مالی موجود، رأی به آزادی و یک باور جدید است.

    اگر شما که در حال خواندن این نوشتار هستید و هنوز هیچ بیت کوینی ندارید، دیگر وقت آن رسیده است که به‌فکر خرید آن باشید. خرید چند ساتوشی (کوچک‌ترین کسر از بیت کوین) و تبدیل شدن به یکی از پذیرندگان اولیه پول دیجیتالِ آینده، هیچ گاه تا این اندازه آسان نبوده است.

    البته در نظر داشته باشید که در این مقاله، درباره چگونگی کارکرد بیت کوین، گذشته جذاب و خالق مرموز، طراحی بی‌نظیر و سیستم رمزنگاری یا تئوری بازی نهفته در آن چیزی نخواهم گفت. بحث من درباره نظریه‌های اقتصادی، ویژگی‌های پولی یا تاریخ پول هم نیست. منابع بسیاری قبلاً به این موضوعات پرداخته‌اند. این مطلب قرار است یک نامه باشد، نه یک کتاب.

    همچنین بخوانیدبیت کوین چیست؟

    در حال حاضر، من تنها یک نصیحت برای شما دارم و آن این است که هر وقت توانستید ساتوشی ذخیره کنید.

    از همین امروز ذخیره ساتوشی را شروع کنید

    نامه‌ای به افرادی که هنوز بیت کوین ندارند

    شاید شما هم جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید دیر به مهمانی رسیده‌اید و دیگر فرصت از دست رفته است. این فکر اشتباه است. مهمانی هنوز شروع نشده است، بیت کوین به حرکت رو به جلو، افزایش حجم و ارزش خود و بلعیدن ارزهای فیاتی که هم‌اکنون بر جهان حکمرانی می‌کنند، ادامه خواهد داد. می‌پرسید که من از کجا می‌دانم بیت کوین هنوز در مراحل اولیه رشد قرار دارد؟ با اینکه خیلی از مردم اسم بیت کوین را شنیده‌اند، اما تعداد کسانی که مالک آن هستند و از آن استفاده می‌کنند بسیار کم است. افزون بر این، اگر ما ارزش بازار بیت کوین را با دیگر دارایی‌ها یا پول‌ها مقایسه کنیم می‌بینیم که بیت کوین هنوز فضای زیادی را برای رشد در اختیار دارد.

    در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار بیت کوین چیزی در حدود ۱۷۰ میلیارد دلار است، در حالی‌که ارزش کل بازار طلا در حدود ۹ هزار میلیارد دلار یعنی ۶۵ برابر بیت کوین است. ارزش بازار املاک و مستغلات در سطح جهان ۲۲۷ تریلیون دلار (معادل با ۱,۶۶۴ برابر کل بیت کوین‌ها) است. این امکان برای بیت کوین وجود دارد که بتواند قسمتی از سرمایه بخش املاک یا تمام سرمایه موجود در بازار طلا را به خود جذب کرده و آنها و دیگر انواع دارایی‌ها را از جایگاهشان به زیر بکشد. البته باز هم تکرار می‌کنم که ما هنوز در مراحل اولیه رشد این دارایی به سر می‌بریم.

    ما در دوره ارزش‌گذاری مجدد دنیا به ساتوشی به سر می‌بریم.

    Bitcoin Tina

    خرید و ذخیره بیت کوین کار بسیار حساسی است و احتمال اشتباهات غیرقابل جبران، گول خوردن و از دست دادن امکان دسترسی به بیت کوین‌هایتان برای همیشه، وجود دارد. همیشه سعی کنید سواد خود را در این زمینه بالا برده و جنبه احتیاط را رها نکنید.

    متأسفانه من به فردی که اطلاعات زیادی درباره بیت کوین داشته باشد و مسائل مربوط به آن را به خوبی درک کند، دسترسی نداشتم. من دوستی نداشتم که به من بگوید «به من اعتماد کن و تعدادی بیت کوین بخر» یا بهتر از آن، بگوید «به من اعتماد کن و به‌طور منظم هر بار تنها کمی بیت کوین بخر.»

    من می‌خواهم که نقش این فرد را برای شما بازی کنم و حرفی که می‌خواهم به‌عنوان یک دوست به شما بزنم این است؛ از همین امروز ذخیره کردن ساتوشی را شروع کنید. اگر قبلاً این کار را شروع کرده‌اید که چه بهتر. اگر نه، همین حالا شروع کنید. آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید کار دشواری نیست.

    چرا به بیت کوین نیاز داریم؟

    نیاز ما و جامعه ما به بیت کوین بیش از نیاز بیت کوین به ما است. پول یک ابزار حیاتی برای هر نوع مشارکت در مقیاس بزرگ است. پول ابزاری برای اندازه‌گیری، راه‌حلی برای مشکل مبادلات کالا به کالا و ابزاری برای ذخیره ثروت است. به‌طور خلاصه باید گفت که وجود پول برای کارکرد صحیح یک جامعه‌ی پیچیده، حیاتی است. اما وقوع یک سری از بحران‌های مالی و همچنین رویدادهای رخ داده پیرامون شیوع یک ویروس خاص، به ما نشان داد که نظام پولی ما تا چه اندازه از کارافتاده و معیوب است.

    مشکل ریشه‌ای پول سنتی میزان اعتمادی است که برای کارکرد صحیح آن موردنیاز است. در این نظام باید بتوان به بانک مرکزی اعتماد کرد که ارزش ارز را پایین نیاورد؛ اما تاریخ ارزهای فیات پر از اتفاقاتی است که طی آنها این اعتماد لکه‌دار شده است.

    ساتوشی ناکاموتو

    این ویروس نه تنها شکننده بودن جان انسان، بلکه شکننده بودن زنجیره‌های تأمین و دیگر سیستم‌های جهانی را هم به ما یادآوری کرد. اما مهم‌تر از همه، این ویروس به ما نشان داد که نظام پولی ما تا چه اندازه مضحک است. در عرض تنها چند روز ما از چاپ میلیاردی به چاپ تریلیونی اسکناس و سپس به ضرب سکه‌های پلاتینیومی تریلیون دلاری و در پایان به تسهیلات کمّی (Quantitative easing) و پول نقد نامحدود رسیدیم. اقتصاددانان و دولت‌مردان از نجات اقتصاد، تزریق نقدینگی، تسهیل کمی، توافقنامه‌های بازخرید معکوس و نجات دوباره سازمان‌هایی که بزرگ‌تر از آن هستند که ورشکست شوند صحبت می‌کنند و هر کاری که در توانشان است انجام می‌دهند تا این سقوط غیرقابل اجتناب را به تعویق بیندازند. (تسهیل کمّی به افزایش پایه پولی با خرید مقادیر مشخصی ذخایر مالی از بانک‌های تجاری و دیگر نهادهای خصوصی گفته می‌شود.)

    شاید زبان این دولت‌مردان بسیار شیک و فاخر به نظر برسد؛ اما پیامدکارهایشان بسیار ساده است و این پیامد چیزی نیست جز شکستن و از کار افتادن یکی از ابزارهای حیاتی تمدن ما. هنگامی که این ابزار سرانجام زیر فشار مداومی که به آن وارد می‌شود بشکند، حاصلِ آن چیزی جز یک ابرتورم (Hyperinflation) نخواهد بود. پیامدهای ابرتورم برای همه افراد جامعه همیشه یکسان است؛ کاهش قدرت خرید و ارزش پول‌هایی که پس‌انداز شده است. در این حالت مهم نیست که شما پول خود را زیر قالی پنهان کرده باشید یا در حساب سپرده بانکی.

    دنیا دیوانه شده و نظام آن از هم گسیخته شده است.

    ری دالیو (Ray Dalio)

    نظام پولی مبتنی بر بدهی ما، همانطور که ری دالیو به زیبایی توضیح می‌دهد، یک نظام از هم گسیخته است. بیت کوین این مشکل را برطرف خواهد کرد؛ اما چگونه؟

    بیت کوین بر پایه بدهی بنا نشده است، عرضه آن به‌شدت محدود است و همچنان در حال محدودتر شدن است. بیت کوین را نمی‌توان به‌طور دلخواه تولید کرد و فاقد دروازه و نگهبان و فاقد یک قدرت مرکزی است که بتواند آن را به فساد بکشاند.

    بیت کوین نوش‌دارویی برای نظریه پولی مدرن ماست. ما باید این کلاف پیچیده پول فیات را از سر دنیا باز کنیم.

    بهترین پولی که تا کنون داشته‌ایم

    ویژگی‌های پولی بیت کوین از همان ابتدا طوری طراحی شده است که برتر از تمام اشکال دیگر پول باشد. بیت کوین قابلیت حمل بالایی دارد، کاملاً کمیاب و به آسانی قابل اثبات و بادوام است و به‌طرز خارق‌العاده‌ای در برابر سانسور مقاوم است. به‌قول یکی از دوستان من؛ بیت کوین مثل تکه‌های طلای بی‌نظیری است که درون یک حساب پی‌پال به پرواز درآمده باشد. بیت کوین بهترین پولی است که تاکنون داشته‌ایم.

    هیچ قدرت مرکزی این ویژگی‌ها را به بیت کوین اعطا نکرده است. این واقعیت که این ویژگی‌ها به‌طور طبیعی از درون خود سیستم زاده شده‌اند به همان اندازه که زیباست، مهم نیز هست. بیت کوین پول مردم، برای مردم و برآمده از مردم است. بیت کوین توسط هیچ کسی کنترل نمی‌شود و هر کسی می‌تواند از آن استفاده و سوابق آن را بررسی کند.

    زمین بخرید. از این جور کالاها دیگر تولید نمی‌شود.

    ویل راجرز (Will Rogers)

    ایده ویل راجرز کاملاً درست است. کمیابی ارزش است. اما بیت کوین به‌عنوان یک ابزار ذخیره ارزش نسبت به ملک، زمین و حتی طلا برتری‌های زیادی دارد. هیچ‌کدام از دارایی‌های دیگر را نمی‌توان از طریق اینترنت و دیگر دستگاه‌های ارتباطی منتقل کرد و از آنجا که بیت کوین داده خالص (Pure Data) است، در میان تمام دارایی‌ها بیشترین تراکم ارزش را دارد. شما می‌توانید یک میلیارد دلار بیت کوین را در مغز خود نگهداری کنید و ثروت خود را حتی وقتی لباس‌هایتان را از تنتان درآوردند، حفظ کنید.

    برداشت‌های اشتباه زیادی در مورد بیت کوین وجود دارد که موارد زیر برجسته‌ترین آنها هستند:

    • بیت کوین بیش از اندازه گران است.
    • بیت کوین یک فناوری قدیمی است.
    • بیت کوین بیش از حد پیچیده است.
    • بیت کوین یک دارایی پر‌ریسک است و برای سفته‌بازی استفاده می‌شود.
    • بیت کوین سرانجام توسط یک کوین دیگر جایگزین خواهد شد.

    اجازه دهید تک تک این موارد را با هم بررسی کنیم.

    بیت کوین بیش از اندازه گران است

    به هیچ وجه این طور نیست. اجازه ندهید جمله متعصبانه «من حتماً باید یک کوین کامل داشته باشم» شما را فریب دهد. بیت کوین هنوز هم بسیار ارزان است. اما اگر شما هم چنین طرز فکری دارید بهتر است بدانید که خیلی‌ها مثل شما فکر می‌کنند. این طرز فکر از زمان پیدایش بیت کوین تا به امروز وجود داشته است. اگر دیدگاه شما هنوز برمبنای پول فیات باشد، بیت کوین همیشه برای شما گران خواهد بود.

    بیت کوین یک فناوری قدیمی است

    اول از همه بهتر است این را مشخص کنیم که بیت کوین بیشتر از آن که یک اختراع فنی باشد، یک اختراع پولی است و هدف آن جایگزینی لایه پولی جامعه ما است و نه ارائه اپلیکیشن محبوب بعدی برای تلفن هوشمند شما. دوم اینکه بیت کوین با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت و تکامل است، به‌طوری که همگام شدن با تمام توسعه‌ها و پیشرفت‌های کلی صورت‌گرفته در آن تقریباً غیرممکن است.

    بیت کوین بیش از حد پیچیده است

    درست است. نمی‌توان گفت که فهم بیت کوین کار آسانی است. اما این جمله را می‌توان در مورد نظام مالی سنتی موجود هم به کار برد. خوشبختانه استفاده از بیت کوین، مانند تمام فناوری‌های پیچیده دیگر، نیازی به فهم کامل آن ندارد. اگر این طور بود شما احتمالاً نمی‌توانستید از اینترنت، تلفن هوشمند یا خودروی شخصی خود هم استفاده کنید. استفاده از بیت کوین روزبه‌روز در حال آسان‌تر شدن است. درست مانند اینترنت که استفاده از آن در چند دهه قبل به این سادگی‌ها نبود، استفاده از بیت کوین هم می‌تواند بعضی اوقات چالش برانگیز باشد. (بیشتر بخوانید: بلاک چین امروز مانند اینترنت دیروز؛ چگونه بلاک چین کاربردی خواهد شد؟)

    بیت کوین یک دارایی پر‌ریسک و سوداگرانه است

    شما به‌دنبال سوداگری نباشید. فروتن باشید و شروع به ذخیره ساتوشی کنید. اگر فکر می‌کنید این استراتژی برای شما کافی نیست، به این نکته توجه کنید که طی ۶ سال گذشته یک سبد سرمایه‌گذاری (پورتفوی) متشکل از ۵ درصد بیت کوین و ۹۵ درصد پول نقد از نظر سود و ریسک همواره بهتر از بورس عمل کرده است. هنوز هم فکر می‌کنید خرید بیت کوین ریسک بالایی دارد؟

    بیت کوین توسط یک کوین دیگر به زیر کشیده خواهد شد

    بیت کوین پادشاه بی‌رقیب و تنها مدعی جدی کمیابی دیجیتال است. این ارز دارای بهترین اثرات شبکه‌ای، بالاترین میزان نقدینگی و بالاترین میزان کمیابی است و مقیاس امنیتی آن چندین مرتبه بزرگتر از ارزهای دیگر است. هیچ ارز دیجیتال دیگری از این نظر رقیب بیت کوین نیست و من هم به هیچ وجه قصد ندارم جوهر دیجیتال خود را برای نام بردن دیگر کوین‌ها حرام کنم. تنها چیزی که درباره این رونوشت‌های بیت کوین می‌گویم این است که اصلاً به طرف آنها نروید. با اینکه مقاومت در برابر آواز دل‌فریب شت کوین‌ها (Shitcoins) دشوار است؛ اما دقت کنید که نام‌گذاری آنها بدون دلیل نیست. بیت کوین قابل کپی شدن نیست. این یک اختراع مبتنی بر مسیر است که در آن برنده‌ها صاحب همه چیز می‌شوند و چیزی برای بازنده‌ها باقی نمی‌ماند.

    بیت کوین یک طرف میدان است و شت کوین‌ها در طرف دیگر.

    وارن دیویدسون (Warren Davidson)

    این کوین‌ها به جایی نمی‌رسند. بهتر است به سمت آنها نروید؛ زیرا چیزی جز درد و غصه منتظر شما نیست.

    چرا ذخیره ساتوشی استراتژی بهتری است؟

    در حال حاضر ۱ دلار معادل تقریباً ۱۰,۶۰۰ ساتوشی است. شما با هزینه ۹۵ دلار به یک میلیونر ساتوشی تبدیل خواهید شد. شاید بیت کوین گران باشد؛ اما ساتوشی ارزان است.

    همانطور که قبلاً توضیح دادم، بیت کوین به‌شدت تقسیم‌پذیر است. دوباره تأکید می‌کنم که روی واحد خرید تعصب نداشته باشید. آنقدر بیت کوین وجود دارد که به همه برسد. تلاش برای خرید مقادیر بالای بیت کوین معمولاً به تلاش برای پیش‌بینی کردن جهت حرکت بازار منجر می‌شود. ذخیره ساتوشی این فشار روحی-روانی را حذف می‌کند. سرویس‌های زیادی وجود دارند که با خودکارسازی فرایند ذخیره ساتوشی، کار شما را آسان‌تر می‌کنند. شما می‌توانید این سرویس را تنظیم کرده و آن را به حال خود بگذارید. پس‌انداز شما به‌صورت خودکار رشد خواهد کرد. دیگر لازم نیست که نگران زمان‌بندی دقیق معاملات، چک کردن مکرر قیمت‌ها یا دردسرهای نهاد‌ها و صرافی‌های متولی سرمایه‌گذاری خود باشید.

    همه ما این ضرب‌المثل را شنیده‌ایم که «بهترین زمان برای کاشت درخت ۲۰ سال پیش بود. بهترین زمان بعد از آن، همین حالا است.» این ضرب‌المثل در مورد ذخیره ساتوشی هم صدق می‌کند، با این تفاوت که بیت کوین ۲۰ سال پیش وجود نداشت. بیت کوین تنها کمی بیش از ۱۱ سال دارد و تنها چند سال از وارد شدن آن به ذهنیت مردم دنیا می‌گذرد.

    بهترین زمان برای خرید بیت کوین ۱۰ سال پیش بود. بهترین زمان بعد از آن، همین حالا است.

    منظور من این است که خودتان را برای سهم صفر درصدی خود از بیت کوین سرزنش نکنید. برای فاصله گرفتن از صفر هیچ وقت دیر نیست. دوباره تکرار می‌کنم که برای شروع دیر نشده است و هنوز وقت هست. هم‌اکنون شما این امکان را دارید که پول‌های دیگر را با بیت کوین مبادله کنید؛ اما در آینده شاید مجبور باشید که آن را از طریق کار و درآمد به دست بیاورید. بهتر است این‌طور به قضیه نگاه کنید که اگر بیت کوین به حرکت در مسیری که در پیش دارد ادامه بدهد، تعویض ارز فیات با بیت کوین همیشه کار درستی خواهد بود.

    بیت کوین یک بازی انباشت ثروت است. با فهم این واقعیت متوجه می‌شوید که ذخیره ساتوشی معقول‌ترین استراتژی این بازی است. موجودی ثابت و غیرقابل انعطاف و ارزش بازار نسبتاً کوچک بیت کوین باعث نوسان بیشتر آن نسبت به سایر دارایی‌ها می‌شود. البته در مقایسه با حرکات اخیر بازارهای سنتی می‌توان گفت که بیت کوین از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است. ذخیره ساتوشی به شما اجازه می‌دهد که نوسان بازار را نادیده بگیرید. تمرکز ما روی انباشت غیرفعال است و نه معامله کردن.

    بیت کوین نوع جدیدی از پول است که دیجیتال و مستقل از دولت‌ها و سازمان‌ها عمل می‌کند. توقیف و مسدود کردن و ایجاد تورم در آن دشوار و ارسال آن به سراسر دنیا آسان است. بیت کوین بهترین پولی است که تاکنون داشته‌ایم. هرچه تعداد مردمی که این واقعیت را درک کنند بیشتر شود، قیمت آن هم افزایش پیدا خواهد کرد.

    مت ادل (Matt Odell)

    اگر بازه زمانی نمودار قیمت بیت کوین را تا جایی که لازم است بالا ببرید، خواهید دید که حرکات قیمت آن همواره به سمت راست و رو به بالا بوده است و دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد این روند ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما حتی اگر این روند صعودی دست‌نخورده باقی بماند، باز هم احتمالاً قیمت بیت کوین برای مدتی نوسان خواهد داشت. نصیحت من این است که قیمت را نادیده بگیرید. سهم خود از بیت کوین را از صفر بالاتر ببرید. آیا هنوز هم هیچ ساتوشی به اسم شما نیست؟ دست از تنبلی بردارید و شروع به پس‌انداز کنید.

    سعی کنید این نکته‌ها را به یاد داشته باشید:

    • از معامله و ترید کردن پرهیز کنید.
    • سهم خود از بیت کوین را از صفر بالاتر ببرید.
    • خریدهای خود را با استفاده از روش متوسط هزینه دلاری (Auto-DCA) خودکارسازی کنید.
    • همه مثل شما فکر می‌کنند که دیگر برای خرید دیر شده است؛ اما هنوز فرصت هست.
    • شما می‌توانید کسری از یک بیت کوین را خریداری کنید.
    • نهادهای ثالثی که به آنها اعتماد می‌کنید، حفره‌های امنیتی این سیستم هستند.
    • طول زمان حضور شما در بازار مهم‌تر از پیش‌بینی زمان صعود یا نزول قیمت است.
    • بین طلای واقعی و سراب طلا تفاوت قائل شوید و از کوین‌های بی‌ارزش (Shitcoins) دوری کنید.

    شاید شما جزو افرادی هستید که فکر می‌کنند پول کافی برای خرید و ذخیره ساتوشی در اختیار ندارند؛ اما من با شما هم‌عقیده نیستم. همین که شما در حال خواندن این مقاله هستید، نشان می‌دهد که شما می‌توانید یک یا دو دلار را به‌طور روزانه برای این کار کنار بگذارید. یادتان باشد که با چند دلار می‌توان هزاران ساتوشی خریداری کرد. البته روش‌های غیرمستقیمی هم برای ذخیره ساتوشی وجود دارد؛ روش‌هایی مثل استفاده از سرویس‌های کش‌بک (Cashback) که با عضویت در آنها بخشی از خرید آنلاین شما در قالب ساتوشی به آدرس شما بازگشت داده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس‌ها، با یک تیر دو نشان بزنید.

    ساتوشی هنوز به‌طرز احمقانه‌ای ارزان است. من به شما قول می‌دهم که در آینده نزدیک زمانی خواهد رسید که دیگر نمی‌توانید با یک دلار ده‌ها هزار ساتوشی بخرید. قدرت خرید دلار به‌طور مداوم رو به کاهش و در مقابل، قدرت خرید بیت کوین از نظر تاریخی همیشه رو به افزایش بوده است. اما حتی اگر قیمت بیت کوین به شدت افزایش پیدا کند، باز هم به‌احتمال زیاد می‌توانید با یک دلار یا حتی کمتر، چند ساتوشی تهیه کنید.

    می‌دانم که به این موضوع بدبین هستید. من هم روزی مثل شما بدبین و شکاک بودم. مدت‌ها طول کشید تا من توانستم مفهوم بیت کوین را به درستی درک کنم و زمانی که برای اعتماد کردن من به این پول جادویی اینترنتی و خرید مقداری از آن لازم بود، از این هم طولانی‌تر بود و بعد از گذشت مدتی من دست از معامله کردن کشیدم و شروع به انباشت (Accumulation) کردم. امیدوارم که حرف‌های من باعث صرفه‌جویی در وقت شما شده و از دردسرهای این کار کم کند. همین حالا شروع به ذخیره ساتوشی کنید. هر چه این کار را زودتر انجام دهید و روند آن را خودکار کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

    با این حال، شما هیچ‌گاه نباید جنبه احتیاط را رها کنید:

    • با مبالغ پایین شروع کنید. پولی را صرف این کار کنید که از دست دادن آن باعث ورشکستگی شما نشود.
    • فروتن باشید. طمع نکنید و خودتان را بیش از حد دست‌بالا نگیرید.
    • بیت کوین‌هایی که رمز آنها را در اختیار ندارید متعلق به شما نیستند. به نهادها و صرافی‌های امانی اعتماد نکنید و به یاد داشته باشید که نهادهای ثالثی که به آنها اعتماد می‌کنید، حفره‌های امنیتی این سیستم هستند.
    • به هیچ‌کس اعتماد نکنید و از هویت مخاطبان خود مطمئن باشید. همیشه فرض را بر این بگذارید که همه می‌خواهند سر شما کلاه بگذارند.
    • کار تحقیق را خودتان انجام دهید. بیت کوین به‌طور ذاتی باز و آزاد است و شما هم برای مطالعه در مورد ماهیت و چگونگی کارکرد آن آزاد هستید.

    بهترین زمان برای آغاز انباشت بیت کوین همین امروز است. این روزها سرویس‌های زیادی وجود دارند که مقدار مشخصی از ارز رایج کشور شما را به‌صورت هفتگی ماهانه یا روزانه و به‌صورت خودکار به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند. البته من در این زمینه هیچ سرویس خاصی را پیشنهاد نمی‌کنم؛ زیرا این سرویس‌ها احتمالاً خیلی زود رقبای جدیدتری پیدا خواهند کرد. این شما هستید که باید مناسب‌ترین سرویس را برای خود پیدا کنید. با نزدیک‌ترین شخص آشنا به بیت کوین تماس بگیرید و اگر دیدید که هیچ اطلاعی از انباشت ساتوشی ندارد، به‌دنبال شخص واردتری بگردید.

     مالکیت بیت کوین یکی از غافلگیرکننده‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که مردم سراسر دنیا می‌توانند در آن شرکت داشته باشند.

    ویجای بویاپاتی (Vijay Boyapati)

    درست است که بیت کوین در واقع سرمایه‌گذاری روی آینده است؛ اما من به آن لزوماً به‌چشم یک سرمایه‌گذاری پر‌ریسک نگاه نمی‌کنم. به‌نظر من بیت کوین دارایی‌ای نیست که باید آن را در ازای دلار، یورو یا ین ژاپن به فروش رساند.

    جواب مورفیوس به نئو در معروف‌ترین سکانس سه‌گانه ماتریکس را یادتان هست؟

    نامه‌ای به افرادی که هنوز بیت کوین ندارند

    آیا برای شروع آماده هستید؟

    تعویض پول فیات با بیت کوین در واقع گذار از یک نظام ذاتاً شکننده به یک نظام مقاوم است. خرید بیت کوین تضمین ثروت شما و رأی به برپایی یک زیرساخت شفاف‌تر و بی‌غل و غش‌تر برای جامعه است. من بر این باور هستم که بیت کوین هنوز جای زیادی برای رشد دارد و به همین دلیل هر چه شما زودتر خود را با این پول نوظهور آشنا کنید، بهتر می‌توانید برای استفاده از قدرت خرید روبه‌افزایش آن آماده شوید. پس بهتر است هر چه زودتر شروع به ذخیره ساتوشی کنید. من همچنین اعتقاد دارم که شما مفهوم بیت کوین را وقتی درک می‌کنید که برای این کار آماده باشید و به این ترتیب، اولین کسر بیت کوین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

    شما خیلی زود متوجه این نکته می‌شوید که مالکیت بیت کوین نیاز به مسئولیت‌پذیری شخصی دارد. شما باید خودتان در مورد آن تحقیق کنید و روش استفاده و ذخیره کردن آن و کارهای دیگری را که معمولاً توسط یک نهاد ثالث انجام می‌شد، فرا بگیرید. هیچ چیز در زندگی رایگان نیست و قیمت آزادی‌هایی که بیت کوین به شما عطا می‌کند، همان مسئولیت‌پذیری شخصی است.

    هر وقت شما آماده باشید، بیت کوین به انتظار شما نشسته است. بیت کوین هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و در صورتی که شما قصد خرید آن را داشته باشید هیچ کس نمی‌تواند مانع شما شود. بیت کوین، چه شما از آن استفاده کنید یا نه، همیشه در خدمت شما است و این یکی از زیبایی‌های بیت کوین است.

    قبول دارم که بیت کوین هیولای عجیبی است. بیت کوین پیچیده، گیج‌کننده و شاید کمی هم ترسناک است؛ اما هر چه شما زودتر با این مخلوق عجیب و غریب دوست شوید بهتر می‌توانید خود را برای آینده مجهز کنید و به نظر من بهترین راه برای دوست شدن با آن، ذخیره ساتوشی است. همان‌طور که قبلاً گفتم؛ بیت کوین بخرید، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید کار دشواری نیست.